Salam Pembuka Bicara

Jumaat, 11 Mac 2011

Manusia Tidak Pernah bersyukur??

Kadang-kadang manusia tidak perasan dengan kata-kata atau sikapnya yang telah menolak takdir atau ketentuan Illahi kepada kita.Siapa tahu..dalam perkara kecil yang dikatakan rezeki atau nikmat Allah yang di berikan kepada kita..kita tidak bersyukur malah mengeluh..Contohnya hari ini Allah menurunkan hujan kepada semua mahluknya di bumi untuk menyuburkan tanaman-tanaman untuk menghasilkan rezeki atau sumber makanan kepada semua makhluk seperti manusia atau haiwan.Namun manusia yang di kurniakan akal fikiran tidak bersyukur malah menentang kenikmatan yang diberikan..Ada yang berkata"alaaa...kenapa lah hujan hari ini??susah la nak kerja kalo hujan turun!!!"..bohonglah jika anda tidak pernah mendengar ucapan ini..Dan ada pula "ieeee..asal la demam plak nie??aku baru jer nak kuar lepak-lepak!!"..Bila Allah di beri ujian atau nikmat..kita sebagai manusia harus mengucapkan alhamdulillah ke atas apa yang diberikan olehnya.."Ya Allah alhamdulillah Kau turunkan hujan pada hari ini..asyik panas jer..dapat la aku rehat-rehat"..."Ya Allah alhamdulillah Kau beri aku penyakit ini..dapatlah aku beringat-ingat untuk diri aku di dunia Mu..."..Tapi itu semua     tidak kita ketahuinya..sifat mazmumah telah membeku didalam hati iman kita..

1 ulasan:

  1. Ya Allah aku mohon kepada Mu agar aku tidak termasuk dengan golongan seperti ini.,....amin

    BalasPadam