Salam Pembuka Bicara

Ahad, 27 Mac 2011

Lebih simpan daripada Dibicarakan

Seminggu aku berkurung di dalam bilik..hati aku hancur bila khairi membuat aku begini..Tidak aku sangka dia sanggup melakukan perbuatan terkutuk itu..Kenapa??Ya Allah aku mohon keampunan dari Mu..Lindungi aku dari perkara yang tidak aku inginkan...Hanya Dia tempat aku bermohon pertolongan..Khairi seorang yang aku kenali ketika sama-sama menuntut di Universiti Malaya telah menawan hati aku..Dia seorang yang pemalu..Sentiasa tunduk pandanganya..Itulah yang membuatkan hati aku terpaut akan si dia..Namun godaan syaitan harus aku tempis kerana impian aku dan cita-cita aku belum aku tercapai..Malah aku juga harus menjaga nama baik agama dan keluarga aku sendiri..Aku tidak mahu disebabkan perasaan aku ini mengundang kepada zina..Justeru itu aku simpan dahulu hasrat itu..Biarlah Allah yang menentukan..Setelah aku pulang aku dari menyambung pelajaran dalam Sarjana Penterjemahan bahasa arab aku dikejut dengan berita pertunangan aku..Siapa tunang aku??Bertubi-tubi soalan di fikiran aku..Namun aku tahu..pilihan ibu bapa aku adalah yang terbaik untuk diri aku..Dalam masa dua tahun aku akan di ijab kabulkan..Dalam masa itu aku telah digelar tunang orang..Dan aku harus jaga nama baik keluarga aku dan bakal keluarga suamiku..


  Hari demi hari berlalu..hari ini aku akan bertemu dengan tunang aku..siapakah dia??bagaimana rupa dia??arghhh itu aku tidak ambil peduli..yang penting dia seorang yang beragama..keturunan yang baik..itulah ciri-ciri suami yang baik di dalam islam..Aku tidak keseorangan untuk bertemu dengan si dia..aku mengajak adik aku Suraya untuk menemani aku..Walaupun kami telah bertunang namun ia bukan lesen untuk kami berduaan..
"Assalammalaikum"....aku di sapa oleh seseorang jejaka..Sekilas memandang si dia..aku bagaikan tidak percaya dia kini berdiri di hadapan aku.."Waalaikumussalam..."aku menjawab salamnya setelah kian lama aku terdiam tersentak melihat si dia..Muhammad Khairi Bin Muhammad Husin.Dia lah yang dulu pernah mencuit hatiku dengan sifat tawaduknya..Namun tidak aku sangka dia juga menyimpan perasaan padaku..Aku ingat aku menepuk sebelah tangan..ermmm..."Ana xsangka anta menyimpan perasaan pada ana..Ana ingat ana yang syok sendiri.."Tersenyum si dia tatkala aku mulakan bicara.."Tapi boleh ana tahu macam mana anta boleh pikir untuk bertunangan dengan ana?"....Dari tadi dia hanya senyum pada ku...."Sebenarnya ana terjumpa blog anta waktu kita sama-sama belajar lagi..Waktu 2 ana rasa ana tahu siapa anti..Bila ana tahu anti sambung belajar di mesir..ana pun sambung belajar di madinah..Tapi ana balik lambat..xsangka anti balik dahulu..2 yang ana suruh ummi dan walid ana masuk meminang anti..ana takut anti di sambar orang lain.."Tergelak hati aku dia menceritakan perasaan dia..Ya Allah aku bersyukur dengan anugerah cinta sejati untuk diriku..



"Aku terima nikahnya Siti Nuriman Binti Hj Ahmad Mukhtar dengan mas kahwinnya RM80 tunai dan senaskah al quran"......Dengan sekali lafaz saja aku selamat diijab kabulkan..Setelah usai majlis pernikahan aku dengan khairi..kami mengambil gambar bersama sama dengan ahli keluarga..Majlis perkahwinan kami berlangsung dengan meriah walaupun sederhana saja kami buat..Lagipun ini permintaan kami kedua-dua pihak..Kehadiran majlis kami dimeriahkan lagi dengan usikan gurauan oleh rakan-rakan seuniversiti kami..Aku bersyukur ke hadrat Illahi di atas segala anugerah yang Dia berikan kepada aku dan khairi..Malam itu setelah aku dan khairi selesai menunaikan solat isyak yang di imamkan oleh suami aku.."Abang..iman nak tanya satu benda boleh?"...Panggilan yang aku tidak sabar untuk ku ucapkan kepada suami aku.."Ya syg..tanya lah"..Ya Allah bahgianya aku rasa.."Kenapa abang tak pernah cakap dengan iman yang abang suka Iman??Iman ingat abang suka pada orang lain.."Aku inginkan kepastian dari dia.."Sayang Iman..sebenarnya bagi abang kalo kita mempunyai perasaan pada seseorang itu..lebih baik kita simpan perasaan itu daripada kita meluahkannya..kerana kita takut jika kita meluahkannya akan dapat zina..lagipun kita kan waktu masih belajar lagi..abang rasa belum sesuai lagi waktu 2..Dalam pada waktu itu juga abang sentiasa berdoa kepada Allah SWT memohon cinta sejati untuk abang..dan akhirnya doa abang dikabulkan...."......Penjelasanya membuatkan aku bersyukur dengan kebesaran Allah....Ya..betul katanya..Allah akan menjanjikan cinta yang sejati buat pasangan yang sama-sama menganggungkan cinta kepadaNya...




4 ulasan:

  1. Salam, ini cerpen berdasarkan kisah benar kah?

    BalasPadam
  2. kahiril:wslam..mane der..nie imaginasi jer...mungkin ia benar pd orang lain..xmustahil kn??

    BalasPadam