Salam Pembuka Bicara

Khamis, 17 Mac 2011

Aku dan Hidayah DariNya

*Hari pertama pendaftaran di sekolah menengah...

"Ibu..kakak tak nak la masuk sekolah agama!"....Tegas suara ku mengatakan protes untuk tidak memasuki sekolah agama berasrama penuh..Orang ramai yang berada di sekeliling melihat kami..Aku tidak menghiraukan apa mereka ingin katakan..yang pasti aku tidak ingin untuk belajar di sekolah agama ini.."Kenapa nie kakak?Ibu buat semua nie untuk kakak juga..Kakak duk sini eh..nie adalah tempat terbaik untuk kakak..Nanti bila ibu dan ayah dah tak ada..Sape yang nak baca yassin dan doa untuk ibu ngn ayah?Insyallah kakak boleh belajar dengan baik kat sini."...Ujar ibu dengan lembut...Lalu air mata aku tidak tertahan dengan rayuan itu..Berjurai seperti hujan membasahi bumi..Ya Allah..apa yang telah aku lakukan ini..Aku tidak pernah melawan kata ibu..

*   "Tanniah Alesya!..Ustazah tahu awak boleh lakukan...dengan kesungguhan hafalan awak..Awak telah berjaya dalam pertandingan hafazan peringkat negeri..Ustazah bangga dengan awak..Man jadda wa jadda Tapi ingat jangan kita sombong dengan Dia..."Aku tersenyum dengan ucapan dan kata-kata Ustazah Faridah..Ustazah telah banyak membantu dan memberi kata-kata semangat kepada diriku...Pertemuan kami bermula 4 tahun yang lepas  ketika aku bersendirian menangis kerana di tegur oleh seorang guru kerana tergagap membaca al quran...Dengan pujukan oleh Ustazah Faridah aku bertekad untuk mempelajari nya..


*   "Kakak dan adik!...cepat pergi ambil al quran mengaji dengan ibu.."Perintah ibu kepadaku setelah usai kami bersolat magrib berjemaah yang  di imamkan oleh ketua keluarga kami..Ayah seorang yang ketua keluarga yang bertanggungjawab...Sifat-sifatnya seperti pekerti Rasulullah..Betul apa yang dikatakan dalam kitab sirah kenabian tidak pernah menipu kita tentang Qudwatu Hasanah setiap sifat mulia Baginda..Ibu juga seorang isteri dan ibu yang memiliki sifat penyayang.. "Ibu..kakak penat la..boleh x kalo malam nie kakak xnak ngaji?..."...Adik aku memang rajin ngaji..Dia selalu mendengar nasihat ibu..Tidak pernah membantah..Tapi aku selalu protes dengan apa yang ibu katakan..."kenapa kakak?kakak tengok adik 2..dah masuk juz 20 dah..Kakak aru juz 5..nape kakak?cuba cakap dengan ibu..kakak ada masalah ker?"Ibu terpinga-pinga dengan sikap ku..Padahal aku tahu al quran adalah panduan hidup semua manusa di atas bumi  ini...Setiap isi kandungannya banyak rahsia dan menceritakan tentang hukum syariat dan kisah hidup pada zaman nabi terdahulu..."Kakak susah la nak baca ...lagipun kakak tengok kawan-kawan kakak x ada pun kene ngaji macam kakak..."

* Ustazah nak tanya pada Alesya..Dah berapa lama Alesya tidak baca al quran?"...Tanya ustazah ketika aku berada di bilik guru..Ustazah ingin membantu aku..Dan aku juga ingin di bantu...Aku merasa serba salah dengan diriku sendiri..Aku baru ingat kenapa ibu selalu menyuruh aku mengaji dengn bersungguh-sungguh dan menyekolahkan aku di sekolah agama berasrama penuh ini.."Ustazah..sebenarnya dulu ibu saya selalu menyuruh saya mengaji tapi saya malas...Saya selalu mencari alasan untuk tidak mengaji...Sampai saya rasa di marahi oleh ayah saya.."Tunduk aku menghadap ke bumi..Mali untuk aku mengatakannya namun itulah hakikatnya..Aku sendiri mula insaf dengan apa yang telah aku lakukan.."Saya menyesal ustazah,..Saya janji pada diri sendiri yang saya akan mempelajari dan memperbetulkan bacaan saya..."Mata ku berlinangan air mata sambil mengukirkan janji kepada ustazah..

* "Tanniah kakak!adik bangga dengan kejayaan kakak..."Gembira adik aku melihat kejayaan aku..Kini aku telah di gelar sebagai Hafizah yang mewakili Malaysia untuk pertandingan hafazan al quran di peringkat antarabangsa..."Alhamdulillah dik...nie semua kuasa Allah...Ibu mana dik??".....Tercari cari aku mendapatkan ibu...Akhirnya aku telah memberi kegembiraan kepada orang yang aku sayang..Walaupun ayah telah pergi meninggalkan kami namun aku telah menunaikan hasrat arwah ayah aku.."Ibu pergi tandas tadi...Ermm haa 2 haa ibu.."...Aku berlari memeluk ibu.."Ibu terima kasih ibu..Ibu banyak mengajar kakak selama ini...Kakak sayang ibu..."Kami berpelukkan di iringi tangisan kegembiraan..Aku bersyukur dengan hidayah yang Allah berikan kepada ku..Betu apa yang ibu katakan..jika kita bertaubat nasuha dan menyesal dengan perbuatan kita..Insyallah Allah akan berikan pintu hidayah kepada hambaNya...



Kisah ini bukan tentang saya...Jadikan teladan untuk diri saya dan rakan2 yang lain..Ingatlah Al quran itu sumber panduan dalam hidup kita..Al quran adalah bahasa syurga..Ia adalah Nur dalam diri kita...Hidayah  Allah sangat berharga..Jika kita memerlukannya maka kita harus menyakini akan kekuasaanNya...Allahuakhbar!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan