Salam Pembuka Bicara

Selasa, 15 Mac 2011

Aku Da'ie yg Kecundang...

Cerita ini sy ambil pengajaran dari sahabat saya..Semoga ia memberi peringatan kepada saya dan kalian yang lain..Kisah Ini bermula....

tut..tut..tut..
                "Eh sape plak yg bagi mesej kat ana nie?"Dalam kelam kabut aku mencari handphone aku di atas katil.."haa kat sini rupe nyer...ermmm.."Berkata sendirian di hati...Lantas aku tekan untuk membuka peti mesej tersebut..Owh!.. Ahmad rupa nyer..aik?dia nak apa la nie??...Tertanya2 di hatiku..

Ahmad yang di kenali seorang yang tampan segak orangnya..Sekali pandang rupa nya boleh mencairkan hati wanita yang keras hati nya untuk bercinta..Lantas itulah yang terjadi kepada diriku..Dulu aku di kenali sebagai seorang muslimah yang sentiasa berdakwah bersama-sama rakan-rakan usrah di kampus ku..Aku selalu menghadiri majlis-majlis ilmu bukan sahaja di kampus malah di luar kampus...Aku memang sudah terdidik dari kecil oleh ibu dan baba ku..Dari kecil aku di ajar untuk berjuang agama Allah..Aku juga sering menjadi rujukan oleh rakan-rakan usrah dalam perkara mujahidah...Aku selalu membantu masalah rakan-rakanku terutamanya masalah cinta monyet mereka..Aku selalu menegaskan mereka agar meninggalkan dunia khayalan cinta mereka..Namun kini.....


*Bole x tolong ana pujukkan kakak angkat sy?sy x tau pe salah sy smpai dia merajuk pd sy..Bolehkan awk tolong sy..awk kn rapat dengan kak nisya...Tolong yer..Awak kn baik..*...aku membaca mesej dia...

Erm aku plak yg kene?diowng yg gduh aku plak yang kene pujuk,,,,,aduh....

*Erm insyallah sy akn tolong...*
*syukran yer..sayang awk*

Aik??SAYANG...Ya Allah...Jauhkan lah perasaan cinta ini dalam hati ku...

Malam yang sunyi sepi..angin bertiup mendayu2 mendinginkan diri ku yang gusar gelisah..Ermm..kenapa lah perasaan aku lain jer malam nie...Centus di hati ku..

'Ku pendamkan perasaan ini..
Ku rahsiakan rasa hati ini...Lagu Inteam Nur kasih yang ku pasang di handphone sebagai nada calling menepis ketenangan di fikiran aku..Sape pulak nie?ermmm


*Salam haruman kasturi buat puteri yang ku sanjungi..Indah rupawan mu menyentuh hati ku..Suara mu yang selalu melaungkan syariat Allah di hadapan rakan2 mu..membuatkan diriku ingin mendekatkan dengan dirimu...Ingin aku kenali dirimu lebih mesra dengan ilmu agama mu..*....Aduhai..apahal pulak mamat nie.....

Entah bagaimana hatiku terdetik untuk membalasnya..Kini dalam diam2 aku menjadi pasangan 'couple islamic'....Sudah hampir 6 bulan aku bersama dengan dia..Walaupun aku mendapat tentangan dari rakan2 sekelas aku tentang hubungan aku dengan Ahmad..Mereka menasihati kami agar hentikan hubungan ini..Aku rasa aku sudah cukup dewasa dengan apa yang aku lakukan sekarang...Aku dan Ahmad selalu berjumpa tapi di luar kampus..Kadang2 kami selalu berjumpa di belakang kafe asrama perempuan..Sekejap jer kami berjumpa..Hari ini kami tidak ada kelas..Ahmad mengajak aku berjumpa dengan kedua ibu bapanya..Alhamdulillah ibu bapa nya yang sporting dapat menerima aku..

"Ustaz panggil antum berdua untuk menanyakan keadaan antum sekarang..Ustaz mendapat tahu antum berdua sedang bercouple..Betulkah?"....kami di panggil ustaz kami.."dan ustaz mendapat tahu antum nie selalu berkeluar berdua.."....Aku terasa bilik tersebut panas sehingga aku merasa ingin pitam sahaja..
"Memang betul ustaz..tapi kami telah mendapat restu dari kedua ibu bapa kami ustaz"..Ahmad mengeluarkan rasa tidak puas hati tentang perjumpaan kami dengan ustaz.."Kami dah mendapat persetujuan kebenaran untuk keluar bersama ustaz"...Aku hanya diam membisu..Aku biarkan sahaja Ahmad berbincang dengan ustaz...Di dalam hati aku tidak putus beristgfar dan memohon taubat kepada Allah..
"Ya..ya..ustaz tahu antum berdua telah mendapat restu dari kedua ibu bapa antum..tapi adakah kamu telah mendapat restu dari Allah SWT...walaupun mereka telah memberikan kebenaran untuk antum keluar berdua tapi antum jangan lupa kepada orang yang ketiga...
Firman Allah SWT  dalam surah Al Isra' ayat 32 yang bermaksud "Dan janganlah kamu mendekati zina,Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan keji dan sesuatu jalan buruk.."..
Dan di dalam hadith Rasulullah berkata"Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah.(Ibnu Majah)....

"Ustaz mengerti perasaan antum yang ingin berpasangan tapi antum masih belajar lagi..Tumpukan pada pelajaran..Nanti kalau antum dah habis belajar antum kahwinlah..insyallah kalau Allah dah takdirkann antum berdua adalah pasangan hidup..Tidak kemana-mana ikatan tersebut..Ustaz tak mahu pelajar-pelajar ustaz sibuk bercinta semasa pengajian..Menghabiskan masa jer..Kalau kamu bercinta tapi tak berjaya..nanti anak-anak antun nak bagi makan apa..nak tinggal kat mana?bawah jambatan??.balik nie antum fikir2 kanlah...Insyallah jika kita cinta pada Allah..Allah akan tetap cinta kamu..."

Kini aku dan Ahmad selamat di ijab kabulkan..Betul kata ustaz aku dulu..Jika Kita dambakan cinta kita pada Allah..Insyallah Allah akan tetapkan jodoh kita dengan insan yang telah kita janjikan..Pertemuan semula kami berlaku apabila bertembung untuk memohon bekerja sebagai Pakar Kaunseling Agama di sebuah jabatan agama..


Jika kita mengutamakan cinta kita pada Allah..Allah akan menemukan jodoh kita dengan di kalangan orang yang beramal soleh...Insyallah..amin

1 ulasan: