Salam Pembuka Bicara

Jumaat, 9 September 2011

Nilai Sebuah Persahabatan

"Erm maaf-maaf..saya tak sengaja..awak tak apa-apa ker?"Cemas di hati ku..harap dia tak apa-apa..kalau tak habis la aku nak kene marah nanti..Aku tengok dia cuba menahan kesakitan..Alamak!dia cedera ker?teruk ker aku langgar dia??macam mana nie..Ya Allah..bantulah hambaMu ini..Aku memang tak sengaja langgar dia..
"Eh pe..saya tak apa..cuma rasa macam tangan saya terseliuh sikit..Yela orang yang langgar saya nie macam gajah..Opppsss!Maaf tak sengaja saya cakap macam tu..Maaf yer"Usik si dia mengata aku..Aku senyum sinis pada dia..Mulut tak ada insurans ker??suka hati dia kata badan aku nie macam gajah??kalau ikutkan hati nak jer aku nie siku kepala dia..Mulut mengalah buntut ayam nak bertelur jer..Sabar jelah aku dengan mamat nie..Dengus hati aku..aku mengomel-gomel di dalam hati..Kira bersyukur aku minta maaf..kalau ikutkan perasaan memang nak maki-maki jer mamat nie..Tapi aku nie manusia biasa..ujian dari Allah..Sabar kan jelah..
"Maaf la untuk saya katakan kepada saudara..saya dah minta maaf kepada saudara..tapi rasanya tak perlu untuk saudara menghina diri saya..saya ada perasaan dan maruah..jangan senang untuk saudara memperlekehkan diri saya.."Tegas suara mengeluarkan api yang sedang marak di dalam hati ini..Tapi itu bukan diri aku yang sebenar..aku ingin menjaga adab aku..itulah hasil didikan ayah dan ibu aku..
"errr....maaflah..saya tak ada niat nak cakap macam 2 kat awak..saya minta maaf yer..maafkan saya.."rayu si dia kepada aku..dari melihat muka dia aku tahu dia tak sengaja..tapi aku rasa kemaafan sukar untuk aku terima..Wajah dia langsung aku tidak ingin lihat lagi.."Dah la saudara..saya mintak diri dulu..Assalamualaikum!!" aku berlalu pergi meninggalkan dia keseorangan dengan dia mengharapkan  kemaafan dari aku..Arghh!!lelaki suka memang macam tu..maaf..maaf..maaf..senang sahaja ucap maaf..tapi nanti buat lagi..Bisik hati aku sendiri..aku tak tau kenapa aku rasa marah sengat selepas kejadian itu..

Seminggu selepas kejadian..
"Tanniah la Mardhiah..dapat jadi timbalan exco fakuliti..Untunglah kawan aku seorang nie..hahaha" Usik Liya kepada aku..Erm aku tak mengharap sangat pun dapat jawatan tu..aku dulu cuma bantu kakak senior aku buat kerja.."Erm mane kau tau nie..aku rasa belum di heboh-heboh kan lagi.."Aku risau orang akan kata aku nie bodek senior untuk menggantikan jawatan dia..Tapi kalau dapat Alhamdulilah..Tapi siapa pula ketua aku eh??boleh ker aku kerja dengan dia??dia garang ker??tegas ker orang nyer??Aduhhh..pusing kepala aku nie memikirkan perkara nie..Bertubi-tubi soalan di fikiran aku..Apa la aku nie..belum jumpa lagi orang ye..dah fikir yang bukan-bukan pula..Cuba lah bersangka baik sikit..Astagfirullahalazim..
"Eh kan hari tu dah keluar kat facebook..pe la kau nie..ketinggalan..orang lain pun belajar juga tapi ada masa nak bukak facebook.."Perli Liya kepada aku..ya..aku memang jarang bukak sejak-sejak aku memegang jawatan sebagai timbalan exco Ilmiyah..Mungkin kesibukan aku dengan mesyuarat sana sini dan juga ketekunan aku dalam pelajaran..aku tak nak pointer aku jatuh hanya semata-mata aku penat dengan mesyuarat..Aku tak nak dikatakan fitnah dalam perjuangan..
"Bukan lah..aku kan guna wireless kat sini..mane la laju..aku nie tak macam kau..gune brondband..Mane la aku ada duit nak bayar tiap-tiap bulan.."Gurau aku dan Liya..Liya memang kawan yang baik..dia selalu bantu aku dalam perjuangan dakwah kami..
"Yela..eh bukan kau kata ada mesyuarat dengan ketua kau..korang kan belum pernah jumpa walaupun dah sebulan pegang jawatan.."Liya mengingatkan aku tentang perkara itu..Alamak aku dah lambat..habis lah aku..mesti kene perli dengan ketua aku.."Ah la..ok2..aku pergi dulu la..jumpa nanti Assalammualaikum.."
Aku berjalan pantas menuju ke bilik mesyuarat..Doa2 la dia tak marah aku..Walaupun kami dah pegang jawatan sebulan..inilah pertama kali kami bertemu..Mesti dia dah fikir untuk kene kan aku dalam mesyuarat nanti..Dia..mamat nie ker yang jadi ketua aku??Aduh ai...macam mana senior boleh fikir untuk letak kami dalam satu exco.."Tuk!Tuk!..Assalammualaikum.."Aku masuk perlahan melihat keadaan di dalam bilik mesyuarat..Semua memandang ke arah aku..Dan mata aku tertumpu pada dia..Peh!malu nyer aku..

Malam itu aku sedang asyik mentelaah pelajaran aku..tiba-tiba..handset aku berbunyi menanda message masuk..lagu nasyid yang aku sukai.."INSAN BERNAMA KEKASIH" oleh kumpulan Unic..aku menekan butang OPEN melihat siapa yang menghantar mesej..RADZI..pe la mamat nie nak lagi..malam-malam nie kacau aku la.."MAAF JIKA MENGANGU MALAM-MALAM NIE..SAYA INGIN MOHON KEMAAFAN DARI AWAK JIKA ADA TERASA HATI DENGAN SIKAP SAYA DI DALAM MESYUARAT SIANG TADI..SAYA BUKAN APA..SAYA TAK NAK AHLI JAWATANKUASA LAIN FIKIR SAYA NIE BERAT SEBELAH..SAYA TEGUR TADI KEPADA SEMUA ORANG..BUKAN KHUSUS UNTUK AWAK SAHAJA..MAAF KAN SAYA  YER AWAK..KITA KAN 2 TAHUN AKAN BERKERJASAMA DALAM EXCO NIE..SAYA TAK NAK AWAK WAT MUKA MASAM DENGAN SAYA..SAYA TAK BOLEH TENGOK ORANG MASAM DENGAN SAYA..BOLEH AWAK MAFKAN SAYA??" Arghh!!ingat aku nie apa..hati batu ker tak boleh nak maafkan orang..tapi tadi........
Hari berganti hari..minggu berganti minggu..dan bulan berganti bulan..Kerjasama kita hampir selesai..tanggungjawab kita akan bertukar kepada jeunior kita..Kita juga hampir tamat belajar di sini..tapi aku tak tau kenapa hati aku resah dan takut..mungkin kah persahabatan kita akan terhenti disini sahaja??Mungkin kah kau akan lupakan aku dan akan menemui sahabat yang lebih baik dari aku??Ya Allah....
"Saya minta maaf pada semua jika ada salah dan silap sejak saya menjadi ketua kamu semua..saya harap apa yang kita lakukan untuk agama kita dan untuk diri kita serta perjuangan kita..Insyallah"Kata-kata terakhir dari dia ketika kami bermesyuarat..Sayu hati ku mendengar..entah kenapa aku pun tak tau..Keluar sahaja dari bilik mesyuarat..langkah aku terhenti kerana dia memanggil aku.."Saya minta maaf kaalau ada wat salah kat awak..saya selalu bersama awak dalam kerja..maafkan saya"Wajah itu aku masih ingat lagi ketika kejadian langgar dulu.."Erm saya minta maaf juga..saya pun selalu marah-marah awak kan?saya minta maaf la nyer.."Jelas aku dapat menerima kemaafan dia..mungkin itulah yang dikatakan nilai persahabatan..harus saling maaf memaafi antara satu sama lain.."Jaga diri baik-baik..insyallah kalau ada rezeki kita boleh berjumpa lagi..kita kan bersahabat.."Insyallah.."terharu aku dibuatnya..itulah nilai persahabatan..tak kenal maka tak cinta..Alhamdulillah..ukhuwah kami masih kuat walaupun kami berjauhan..Namun..adakah ia kan menjadi kuat setelah masing-masing sibuk dengan keluarga..Hanya dapat aku berdoa agar dia tak akan lupakan persahabatan ini..Aminn

Tiada ulasan:

Catat Ulasan