Salam Pembuka Bicara

Ahad, 11 September 2011

Cerpen:Siapa Yang Harus Di cemburi??

"Maafkan saya..saya memang tak patut untuk cemburu kat awak..saya yang bersalah dalam hal nie..maafkan saya!"Perasaan bersalah aku pada dia menghantui diri ku..ya..aku yang bersalah dalam hal nie..aku terlalu mengikutkan perasaan cemburu aku..TAPI..YaAllah...titisan air mata aku berjujuran..

SETAHUN LALU

"Ain..kau tengok tu..rapat semacam diorang tu..berkepit jer..yela..untunglah ada orang sayang..kita nie sapa lah..tak ada orang sayang pun.."Dengus ku kepada Ain..kawan seperjuangan ku.."Biarlah dia..tak baik fikir bukan-bukan..aku paham kau cemburu..sabar eh.."Ujar Ain kepada aku..Ain tahu tentang keluarga ku..adik beradik ku..bila diingat kembali kisah hidup ku..air mata terus sahaja mengalir..seperti telah memberi isyarat..adik beradik aku..aku rela dilahirkan dalam keluarga anak tunggal daripada mempunyai adik beradik yang ramai..tapi aku tak dapat menolak takdir Allah SWT..Dilahirkan didalam keluarga sebagai anak yang bongsu cukup memeritkan jiwa ku..Teringat ketika zaman kecil ku.disebabkan pertikaian kak long dan kak ngah..aku turut menjadi mangsa..dituduh bersubahat dalam hal mereka..Padahal aku masih kecil..tidak tahu apa-apa lagi..Mak dan ayah menangis kekecewaan anak-anak mereka..aku tidak tahu siapa yang salah dalam pergaduhan mereka..dan kenapa aku menjadi mangsa??kenapa akuuuuu????beribu-ribu soalan di benak fikiran ku..Ya Allah..selamatkanlah keluarga ku......
"Yang kau termenung jauh-jauh nie kenapa..sudah-sudah la tu..Doa pada Allah agar terbuka hati mereka untuk bersatu dalam adik beradik..kau belajar agama..terangkan pada mereka hukum-hukum Allah..Hukum memutuskan persaudaraan sesama islam..Aku tau kau kuat menempuh dugaan nie...insyallah..Dah!..jom kita pergi masjid..dah azan asar nie.."Ain mengenangkan aku.."Jom!.."aku tidak mahu fikir kan lagi..semakin aku fikir semakin aku sedih dan kecewa dengan sikap mereka.."Tapi kenapa orang yang dilahirkan anak first selalu dapat perhatian??kenapa bukan anak bongsu..orang selalu cakap..anak bongsu selalu dapat perhatian la..dimanjakan la..arghhhh..tengok tu diowang..kita kan dalam perjuangan..sama-sama berkasih sayang la..mungkin aku nie memang dah ditakdirkan  untuk sendirian kot..tak ada teman untuk menumpang kasih sayang.."Sayu hati ku meluahkan apa yang terpendam..Ain merenung wajah ku..Kesian aku tengok..aku tau kau sabar..sabarlah..ada hikmah disebalik ini semua..Kata Ain di dalam hatinya..

*****************************************
Sahabat dalam perjuangan tak selalu nya kekal menjadi sahabat..kadang-kadang dia akan menjadi musuh kita..tapi jika kita ikhlas untuk berteman..maka kekal la dia menjadi sahabat kita..tapi kenapa aku cepat cemburu kalau dia manja-manja dan rapat dengan kakak-kakak senior..mungkin aku cemburu..mungkinkah aku nie sejak kecil kurang mendapat perhatian dari kakak-kakak aku sendiri..ya..tapi...arghhh biarkanlah dia..cuma aku berharap..aku akan mendapat kasih sayang dari insan yang akan ku panggil dia "suamiku"...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan