Salam Pembuka Bicara

Sabtu, 10 September 2011

Cerpen:Andai itu Satu Perpisahan

"Sabar ye Iera..Mungkin ini semua ketentuan Illahi..Jangan sesekali menolak takdirNya.."Pujukkan Hawa tidak aku hiraukan..Mata aku tertumpu dua jenazah terbujur di hadapan untuk menunggu saat untuk di kebumikan..Air mata aku berjujuran melihat manusia disekeliling menggali liang lahad untuk kedua-dua orang yang aku sayang..Mak!Abah!..jangan tinggalkan adik!Adik tak ada sapa-sapa dalam dunia ini..Jerit batin ku memanggil ayah dan mak..Lidah aku terkaku tidak keluar suaranya..yang hanya..titisan air mata terus mengalir..

Seminggu sebelum kejadian..

"Adik..Meh sini kejap..ayah nak cakap sesuatu.."Ayah memanggil ku..Lantas aku berlari mendapatkan ayah yang sedang membaca buku yang baru beli..SIKSAAN DI LIANG LAHAD.."Napa ayah?"Tanya ku..seolah-olah sikap ayah agak berlainan..Apa yang ada di fikirannya sekarang nyer.."Ayah hadiahkan buku nie kat adik..Nanti adik baca tau..Kalau ayah dan mak dah tak ada nanti..adik jaga diri baik-baik..jangan nakal-nakal..solat jangan lupa..belajar rajin-rajin..jangan lupa kat ayah dan mak..ingat tau!.."Nasihat ayah aku tekun mendengar..entah kenapa..aku mendengar seolah-olah mereka ingin meninggalkan aku..aku belum cukup bimbingan dan kasih sayang mereka.."Ayah nie..jangan la cakap macam tu..sedih adik dengar la..adik belum bagi ayah dan mak kejayaan adik lagi.."Suara aku seakan akan ingin mati..menahan sebak tatkala ayah mengucapkan wasiat nya.."Tapi andai kami dah tak ada..ingatlah pesanan ayah dan mak.."Aku melihat wajah mereka dengan penuh kasih sayang..Seperti selepas ini aku tidak dapat menatap nya lagi..

Sebulan selepas kejadian

"Tanniah Syahira!Akhirnya kau dapat pergi belajar ke Jordan..Hebat kawan aku nie.."Ucapan tanniah dari Hawa membuatkan aku tersentak..seketika mengimbau kenangan saat bersama ayah dan ibu.."Alhamdulillah..rezeki aku kat sana Hawa..Kau pun apa kurangnya..dapat pergi Mesir..Tapi kalau lah ayah dan ibu ku masih ada lagi..Mesti aku dapat raikan bersama mereka.."Suasana menjadi sepi..Hawa merenung wajah aku..dialah sahabat baik aku..teman suka dan duka.."Shahirah..jodoh maut tu semua di tangan Allah..Allah nak uji kita..Mungkin ayah dan mak kau gembira melihat kejayaan kau..walaupun mereka tiada di sisi kau..Ingatlah..amalan yang akan diterima oleh kedua ibu bapa adalah anak yang soleh solehah,sedekah,dan ilmu yang bermanfaat ketika hidup di dunia..kau kene ingat 2.."Nasihat Hawa kepada ku..Mak!Abah!..andai ini satu perpisahan untuk kita..adik redha..walaupun adik rindu sangat-sangat kat mak dan abah..Kita akan jumpa kembali satu hari nanti..mungkin disana..tunggu adik ya..Ya Allah Kau tempatkan kedua ibu bapaku ditempat yang kau janjikan kepada mereka yang beriman kepada Mu..Ampunkanlah dosa-dosa mereka dari mereka kecil hingga mereka kembali kepada  Mu semula..Aminnn

Tiada ulasan:

Catat Ulasan