Salam Pembuka Bicara

Isnin, 8 Ogos 2011

Kerinduan Dalam Perpisahan

"Abah!!!"..aku menjerit sekuat hati aku..Namun suara aku seolah2 tenggelam dibuatnya..tiba-tiba..
"Bangun Nisha!!..Bangun!!..mengigau la plak kamu nie.."Qislah..rakan sebilik ku menggeleng kepala terkejut mendengar jeritan tidur ku..Lantas aku terbangun dan melihat sekeliling..setiap sudut aku lihat..Tiada siapa di situ dan hanya aku dan Qislah sahaja.."Istigfar Nisha..Istigfar..kamu nie menggigau nie.." Dia menenangkan aku sebentar sebelum menuju ke dapur.."Dah pukul bape nie??"..Tanya aku dengan terpingga.."Erm pukul 4.30 pagi..Dah2..jom sahur..gi basuh muka kamu 2.."Arahannya aku patuhi..Lantas aku turun dari kati menuju ke bilik air..Dalam hati aku..pedih menangis..Hanya Allah yang tahu akan perasaan itu.."Lagi seminggu nak raya nie..kamu balik bila??dah beli tiket ker??Qis balik kampung jumaat nie..raya kan hari rabu..takut la Nisha duk sowang2 kat rumah nie.."Pertanyaan Qislah menghantui aku..Aku nak balik mana??aku tinggal sebatang kara..rumah aku yang dulu yang ditinggalkan ayah dan ibu telah di ambil oleh kakak aku..sungguh kejam dia..centus hati aku..namun inilah takdir yang aku harus hadapi..manusia yang sanggup putuskan hunbungan persaudaraan..darah yang sama2 mengalir dalam diri mereka.."Erm aku xtau la..mungkin aku raya kat sini kot..aku dah biasa dah raya sowang2.."suara aku sedikit sayu..memang betul..sejak ayah dan ibu telah ke rahmatullah..aku dihalau oleh kakak aku dari rumah itu..namun aku bersyukur Allah menemukan sahabat yang sanggup menerima aku dan memberikan tempat tinggal.."Alaa kamu nie..2 la Qis dah ajak kamu raya bersama keluarga Qis kat kampung xnak plak..best pe..rumah Qis meriah..ramai anak buah balik..jom lah!!"..Nampaknya Qislah tekad untuk mengajak aku untuk berhari raya bersama dia di kampung..Hati aku entah mengapa untuk mengatakan tidak untuk pelang bersamanya,,Biarlah hari raya aku dengan titisan air mata kerinduan aku akan saat gembira raya ku bersama ibu dan ayah..Walaupun dalam hati ini meronta2 untuk pulang ke kampung halaman ku.."erm xpe la Qis..Nisha segan la ngn famly Qis..ramai adik beradik balik..nanti mengangu plak raya kowang semua..Lagi pun ingat raya nie nak balik rumah sedara.."Ujar aku dengan senyuman ku..aku mengharap dia setuju dengan rancangan aku.."yela..tapi pasti kan Nisha balik eh rumah sedara Nisha 2..kalo x balik siap lah..xnak kawan Nisha.."Amaran Qis kepada aku..aku tau dia tidak mahu aku sedih pada pagi raya..namun niat aku bukan untuk menipu dia..tapi biarlah aku sendirian ditemani air mata..Abah..Ibu..Nisha terlalu rindu pada Ayah dan Ibu..Kakak2 dah pulau kan Nisha..Kini Nisha xde sape2..Nisha hidup keseorangan..Nisha nak jumpa ibu dan ayah..Nisha rindu sangat2..sejak ibu dan ayah pergi..hanya air mata menemani Nisha..air mata kerinduan pada ayah dan ibu...Ya Allah Kau tempatkanlah mereka di kalangan para soleh dan solehah..Kau ampunkanlah dosa2 mereka dari kecil hingga mereka menghembuskan nafas terakhir..Aminnnn Ya Rabbal Alamin..

1 ulasan: