Salam Pembuka Bicara

Ahad, 17 April 2011

SambungaN:Saya Tak Cemburu KwN saya Ada Couple

Assalammualaikum..Hari ini saya akan sambung saya punyer tajuk yang semalam..tapi kalo ada yang tak setuju dengan pendapat saya..maaf la nyer..ini adalah pada pendapat saya dan pengalaman kawan2 yang sudah mengalami perkara ini..harap jangan salah faham pula..:-)

11-Bagi saya..couple 2 akan menyebabkan saya akan leka dan alpa pada tanggungjawab saya pd Allah..ibu bapa dan juga masa depan saya..mana tak nyer..kalo de couple..kita akan rasa nak fokus pd dia jer...nanti bende lain yang selalu kita buat sebelum de couple akan kita tinggalkan atau kita akan hilang fokus...ish bahaya nanti..

12-Erm bila de couple..kita akan asyik fikir kan tentg dia..apa yg dia wat..mane nyer fikiran kita sentiasa teringat kat dia..dah 2 kan zina hati..dah dosa..Auzubillah min Zaliq...xmau la..

13-Orang akan selalu mengata kita..biasalah mulut manusia..mane la blh tutup..mulut tempayan memang lah boleh tutup...Orang yang mengata kita pun dosa..kesian dia..dapat dosa..Dia bukan jeles kita nie de couple..tapi dia xnak orang agama kita di perlekehkan..mungkin de sesetengah berhati hasad dengki dengan apa yg kita ada...biasalah manusia..sentiasa ingin ada rasa ingin melebih dari orang lain..

14-bertambah masalah dalam kehidupan...ish2...memang bertambah pun..tambah lagi time2 kita masih stady lagi..lingkup masa depan nanti...bahaya..bahaya..mane la kita nak fikir dengan stady lagi..bercinta lagi..aduh..parah..cinta kecundang..cita2 pun tenggelam...

15-Baik bercinta dengan Allah..Rasul..Malaikat..Al quran..Ibu Bapa..haa..kan banyak tanggungjawab kita yang belum terlaksana..

16-Tiada yang kekal abadi kecuali Allah..'Saya cintakan Awak selamanya"..Ayat nie sentiasa pada lafaz2 pembohongan seseorang lelaki atau perempuan..mane la kita boleh cinta dia selamanya..cinta 2 hanya cinta pada Allah..Cinta pada manusia akan pergi..cinta pada Allah kekal abadi..Pada manusia kita hanya memerlukan kasih sayang untuk bersama2 menyamarakkan cinta kepada Allah..tapi lepas akad nikah yang sah la..

17-Masa bercouple xde bende yang indah...erm..kalo wat perkara yg xsenonoh 2 indah ker??erm orang yang tiada fikiran jer mengatakan ianya indah..bagi saya semua pahit..logik ker bila mesej cakap sayang rindu..2 indah ker?dengan pasangan berani kata sayang..kalo dengan ayah ngn mak..de ker cakap sayang...perkataan derhaka adalah...(nie memang betul terjadi pada kawan saya)...

18-Bila de couple..kita tak rasa bebas..pasangan kita akan mengongkong hidup kita..nie x blh wat..itu x blh wat..belum kahwin lagi kot..xsah lagi ikatan.,so xpayah nak kongkong hidup kite..nanti dah kahwin..haa..pe la lagi dia akan kongkong..

19-Kita dah kenal dia sebelum bertunag..dalam islam kenal mengenali antara satu sama lain ketika ikatan pertunangan..berjumpa dengan membawa ahli kelaurga..saat itulah masa nyer kita nak mengenali pasangan kita,keluarga dia,dan kehidupan alam perkahwinan..jika kita rasa xsesuai..kita boleh berundur diri dengan sopan dan beradap..tapi saya pelik dengan masyarakat melayu..kalo putus tunang 2 mesti diowng fikir bende yg xbaik...pe la fikiran diowng nie..

20-Walaupun ada sesetengah ibu bapa restu ibu bapa tapi saya tetap x setuju..sebab nyer..perbuatan bercouple tetap haram walaupun ibu bapa telah memberi keizinan..erm ibu bapa sekarang dah xamek kisah tentang agama..samapi2 mengizinkan anak2 mereka bebas..tanpa pergaulan batasan syariat..sepatutnyer ibu bapa yang mencorakkan hidup anak2 mereka...nie..erm...entah la...xtau la nak wat per..


Semoga kita berdoa agar agama kita dipelihara..dan di rahmati oleh Allah SWT dan memberi petunjuk serta hidayahNya kepada Hamba2Nya yang sentiasa ingin kembali pada landasan Syariat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan