Salam Pembuka Bicara

Khamis, 26 April 2012

La Tahzan


 “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"
(surah Al Ankabut: 2-3)



"Mengapa wahai sahabatku?aku lihat sejak akhir-akhir ini..wajahmu suram dan murung sahaja..apakah kamu mempunyai masalah?ceritalah pada aku..mungkin aku boleh membantu..Jangan kamu pendam dalam hati kamu..nanti hati kamu yang merana..lalu kamu akan jatuh sakit..adakah kami tidak sayang dengan diri kamu sendiri..Allah SWT melarang hambaNya membinasakan diri sendiri..Ayuh cerita sama aku.."
"Bukan aku tidak mahu menceritakan masalah aku..tapi aku takut..aku takut pada diri sendiri..Aku belum bersedia lagi mahu menceritakan semua ini pada kamu..aku harap kamu faham.."
"Erm kalau macam tu tak apalah..tapi dengarlah nasihat aku..sebanyak mana pun masalah..sukar mana dugaan yang Allah SWT berikan kepada kita..itulah tanda sayang Dia pada kita..kerana Dia nak lihat tahap kesabaran kamu..kamu kuat atau tidak bila Pencipta kita uji kita..sudahkah kita rasa cukup bertaqwa sebagai mahluk di dunia ini..Sudah la tu jangan bersedih lagi..Mohon padaNya agar kamu diberi kekuatan..mengadulah padaNya kerana hanya Dia yang tahu segala isi hati kamu..Jom kita ke masjid..Dah nak masuk zohor..Sesudah itu kamu boleh tenangkan jiwa kamu..Ambil lah masa banyak mana kamu inginkan..tiada siapa yang akan melarang kamu..Masjid Rumah Allah..Disitulah kamu akan tenang..Insyallah Allah akan bagi petunjuk dan penyelesaian dalam masalah kamu.."
"Insyallah..terima kasih..semoga Allah merahmati kamu dan sentiasa dalam pelihara Nya..Kamulah perantaraan Allah dalam membantu sahabat di dunia ini.."
"Kita sama-sama khalifah di bumi Allah..sama-samalah kita bantu sahabat dalam kesusahan.."
"aku sayang kamu kerana Allah SWT"
"Aku juga begitu"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan