Salam Pembuka Bicara

Sabtu, 18 Mei 2013

Setelah Sekian Lama

Assalammualaikum..

Setelah sekian lama aku tidak menggerakkan jemari untuk menulis blog ini..Hampir 4 bulan telah berlalu begitu pantas..namun Alhamdulillah masih kekal untuk menulis di blog..

Sedar tak sedar kini usia aku sudah genap 21 tahun..Tanggal 11 Mei 2013 umur ku sudah bertambah..Saban tahun umur kita semakin kepada kematian.."Semoga Allah mengambil ajal ku dalam keadaan baik dan dalam keadaan istiqamah dengan harakki Islam... Amin".

Alhamdulillah kini aku sudah tamatkan pengajian aku dalam jurusan diploma..Kini aku sedang menunggu permohonan sebagai seorang pengajar Jaim dan interview ku bulan 6 nanti.."Semoga Allah permudahkan urusan ku dan semua saudara Islam ku...Amin"

Alhamdulillah sementara menunggu interview dari Jaim aku menghabiskan masa dengan menyelesaikan lesen L yang telah aku tunda beberapa bulan yang lalu..Alhamdulillah hari jumaat lepas aku telah mulakan kelas dengan memandu kereta dan menunggang motorsikal..dah selesai habis kelas..cikgu driving tu benarkan aku bawa kereta untuk balik rumah..Best pengalaman tu..mana tak ye..first time bawa kereta kat atas jalan raya..Alhamdulillah ok la aku bawa tak ada mati enjin..cuma xpandai nak kawal pembawakan kereta..

Lupa nak cerita..Opsss..Time my bufdy hari tu..ada someone yang wish awal..dialah orang yang pertama wish..tak sangka pulak..Ingatkan someone nie dah lupa bufdy aku..dia wish pukul 12.03 pagi pada 11 mei..siapa someone tu?Erm dia adalah kawan yang special yang telah kami kawan selama hampir 6 tahun..begitu lama kami berkawan..

Fitrah manusia cinta mencintai dan ingin hidup berpasangan...siapa yang tidak mahu membina baitulmuslim right?..Alhamdulillah di usia muda ku ini aku mula untuk mengenal cinta..namun aku utamakan cintaku kepada Sang Pencipta hati cinta ini..Allah..DIA lah yang mencipta perasaan cinta suka sedih bahagia..Justeru aku cuba mengintai-intai "dia" untuk diri ku...Pada yang sama aku istikharah kepada Sang Pencipta siang dan malam..aku memohon dan mengadu tentang jodoh ku..aku akui aku hanyalah manusia yang lemah..aku juga sedaya upaya ku memperbaiki diri ku dan memperbaiki hubungan aku dengan Allah..aku mahu menjadi ibu yang solehah kepada zuriat-zuriat ku..aku mereka membesar dengan didikan agama..jika aku tidak tahu tentang ilmu agama..aku bakal musnahkan masa depan anak-anakku dengan mereka hidup dengan suasana jahil..Nauzubillah..Namun aku akui bukan mudah proses baitulmuslim ini..Permulaan baitulmuslim telah bermula..Proses merisik khabar baru dirisikan kepada si dia..Ye..aku yang melamar si dia..Perempuan yang merisik lelaki..Tidak salahkan?Ia bukan perkara yang memalukan dan menjatuhkan maruah si lelaki atau pihak perempuan..Tetapi itu lagi muliakan..Seperti mana Siti Khadijah melamar Baginda Rsulullah SAW..kerana Siti Khadijah yakin bahawa baginda adalah seorang yang jujur dan amanah..dan sebab itu juga aku melamar si dia..aku yakin bahawa Allah telah tetapkan aku untuk dia..si dia bukan orang yang sama dengan si someone tu..tapi si dia adalah orang lain..perkenalan aku dengan si dia adalah ketika mana aku dan dia bekerjasama dalam persatuan di kampus..etapi ketika itu aku belum bersedia memilih dia kerana perkenalan itu terlalu awal...walaupun umur kami sebaya tetapi dia masih belum menamatkan pengajiannya kerana dia daftar masuk sesi ke dua manakala aku adalah sesi pertama...Setelah seminggu aku selesai peperiksaan akhir ku..aku mula merisik dengan menggunakan orang tengah..Alhamdulillah mula-mula tu tak yakin dengan apa yang aku lakukan..namun aku masih istkharah kepada Allah untuk di beri kekuataan..Alhamdulillah..sepanjang perkenalan kami..aku tak pernah berkenalan lebih-lebih untuk mengenali si dia..aku tidak mahu menjadi seperti pasangan yang lain berkenalan dan berdating sebelum di ijabkabul..aku tidak mahu hubungan tidak halal itu tidak mendapat redha dan berkat dari Allah..Kini aku berserah kepada orang tengah untuk menguruskan baitumuslim ku..selebihnya aku berserah kepada Allah..jika dia menolak ku..aku redha..kerana aku yakin Allah nak bagi yang lebih baik untuk ku..jika dia menerima..Alhamdulillah sujud syukur ke hadrat Illahi..

Namun..Allah sentiasa membolak balik kan hati kita kan?muncul seorang muslimin yang lama juga aku kenali..perkenalan itu Allah sudah takdirkan untuk berkenalan..namun aku cuba untuk mengelak untuk rapat dengan dia..kerana aku ingin menjaga maruah ku sebagai seorang muslimah..aku tidak mahu terjerat dengan perangkap godaan syaitan.."Semoga Allah menjaga hati ku dan menjauhi ke arah perzinaan dan maksiat..Amin"

akhir kalam..setakat ini sahaja untuk malam ini..
"Fitrah manusia berkasih sayang..jagalah kasih sayang itu dan berikan kepada insan yang selayaknya..bukan kepada insan yang tidak berhak diberikan.."

5 ulasan:

  1. opss..hehehehehe...nak story but i'm not ready..hehe
    ala..kawan ahmadi tuuu

    BalasPadam
  2. tarikh lahir yang sama pada umur yg sama.
    sanah helwah ukhti.
    May Allah bless. ('=

    mari jenguk catatan hari keramat saya. http://isterikhalifahuthman.blogspot.com/2013/05/1-rejab-1434-11-mei-2013.html

    BalasPadam